Historien om Stigas Bordshockeyspel med oväsen och repor på borden
Under slutet av 1950-talet blev hockeyintresset stort i Sverige när Tre Kronor vunnit VM i Moskva och Tumba korats till turneringens bäste forward. Nu kunde alla här hemma spela upp finalen som levande repris med Stigas första bordshockeyspel.
Stig Hjelmquist hade redan som barn näsa för affärer
Den 23-årige entreprenören Stig Hjelmquist startade 1934 en firma i ungkarlslägenheten hemma i Tranås. Bakom sig hade han en gedigen utbildning vid Påhlmans handelsinstitut i Stockholm samt praktik vid varuhus i Tyskland. Stig var redan som barn bästa försäljare av både jultidningar och majblommor i Tranås.
Stiga bordtennisbord
Många förknippar varumärket Stiga med bordtennisbord. Hjelmquists koppling till branschen inleddes 1944 med att han fick försäljningsrätten i Sverige till en bordtennisboll som auktoriserats av Svenska Bordtennisförbundet.
Använde sig av kända affischnamn
Under 50-talet anställdes elitspelare såsom Tage Flisberg och senare blivande dubbel- och lagvärldsmästaren Kjell ”Hammaren” Johansson som reklampelare.
Strax därefter skrev Sven ”Tumba” Johansson kontrakt med Stiga om att använda ishockeystjärnans namn på företagets bordshockeyspel. Spelet gick under denna tid under namnet Tumba Hockey.
Tre Kronor vinner VM i Moskva 1957
Stig Hjelmquist hade tajmat rätt med sin satsning eftersom gubbarna till Stigas första bordshockeyspel var målade i Sveriges och Sovjets färger. Dessutom hade Tumba korats till turneringens bäste forward.
Stiga Hockeyspel klev in i svenska folkhemmet
Bordshockeyspel hade funnits i Sverige sedan slutet av 1930-talet men när Stiga klev in på marknaden dröjde det inte länge förrän den hade tiodubblats. Nu kunde alla här hemma spela upp finalen på köksbordet. Många svenskar hade ingen TV och energin var enorm att få visualisera själva!
Svenska varumärket Stiga etablerar sig
Fram till 1999 hade Stiga producerat en lång rad bordshockey-spel, bland annat:
- 1960 Canada Hockey
- 1968 Pro Hockey Electric
- 1978 Play Off
Under 1980-talet lanserades 89 Hockey Game, lagom till VM i Globen 1989. Play Off marknadsfördes också som Eric Lindros Lightning Hockey efter den kanadensiske NHL-stjärnan som skrev reklamavtal med Stiga 1991.
Från Stiga pingisbollar till Stiga gräsklippare
Sedan år 2000 ingår varumärket Stiga i den brittiska koncernen Global Garden Products. Stiga Sverige marknadsför åkgräsklippare, häcksaxar, trimrar, sågar, jordfräsar och kompostkvarnar. Det är alltså fortfarande klipp i varumärket Stiga – som på pingismästarna Tage Flisbergs och Kjell Johanssons tid.